Čisto elektrické pohony sa v nákladnej doprave v súčasnosti nepoužívajú, avšak v budúcnosti sa predpokladá veľká produkcia elektrického pohonu na nákladných vozidlách. Napríklad v roku 2019 sa predpokladá produkcia kamiónu „Tesla Semi“ od značky Tesla. Tento koncept bol reálne predstavený v decembri 2017.
Pri vývoji sa bral do úvahy dôležitý fakt, a to aby kamión prešiel na jedno nabitie čo najväčšiu vzdialenosť pri čo najnižšej spotrebe. Nová „Tesla Semi“ by mala dokázať prejsť 800 km pri plnom zaťažení. Plné nabitie by nemalo trvať viac ako 30 minút. Oproti vznetovým motorom je elektromobil oveľa úspornejší. Za 1 kWh energie dopravca zaplatí približne 7 centov, pričom priemerná spotreba má byť cca 1,25 kWh energie za 1 prejdený kilometer. Akumulátory pre 40-tonové kamióny by mali podľa popredných európskych automobiliek vážiť okolo 10 ton a boli by veľmi drahé. Tesla tento problém vyriešila 4 motormi, ktoré majú na starosti pohon zadných náprav. Energiu čerpajú s akumulátorov pod kabínou vodiča. Z 0 na 100 km/h za päť sekúnd? Kamión to hravo zvládne. Pri plne naloženej súprave s hmotnosťou 36 ton bude tento čas predĺžený na 20 sekúnd.
Nabíjanie
Pri 30 minútovom dobíjaní v nabíjacích staniciach od Tesly dokáže Semi prejsť približne 640 kilometrov. Špeciálne nabíjacie stanice Megacharger od Tesly budú musieť mať výkon približne 1 600 kW. Pri priemernej spotrebe 1,25 kW a pri prejdení 640 km bude celková spotreba 800 kilowattov za hodinu. Aby sa ťahač dokázal nabiť za 30 minút je potrebné, aby nabíjacia stanica mala výkon približne 1 600 kW.
Na videu môžeme vidieť 8 pinový konektor na dobíjanie ťahača. Podľa KamanAuto, ktoré natočili video je vďaka 8 pinovému konektoru dosiahnuť výkon 1600 kW po zdvojnásobení napätia pričom počíta, že jeden vodič zvládne až 500 kW. Malo by sa jednať o najväčšie a najextrémnejšie nabíjacie stanice.
Interiér
Vodič má sedadlo v strede, ktoré obklopuje zaujímavá výbava. Dve veľké dotykové obrazovky na ktorých môžu byť znázornené mapy alebo vozidlo, prípadne iné údaje. Vybavený je tiež poloautonómnym riadiacim systémom, ktoré je rovnaký ako pri osobných automobilov, čo znamená že je schopný isť stanovenou rýchlosťou v kolónach automaticky spomalí a udržiava sa v jazdnom pruhu. Interiér pôsobí veľmi čisto a elegantne.
Kamión s elektrickým pohonom, ktorý bol v štádiu konceptu, mal niekoľko záujemcov. Záujem preukázali známe spoločnosti ako PepsiCo, UPS, Budweiser či FedEx, ktorá objednala rovno 20 ks. Investícia bude stáť FedEx okolo 3 000 000 USD. Len depozit stál okolo 400- tisíc. Investíciu do kamiónov hodnotia pozitívne z hľadiska zlepšenia bezpečnosti na cestách a redukovanie environmentálneho dopadu.
Nedávno prišla aj ďalšia objednávka od firmy TCI Transportation, ktorej investícia sa pohybuje na úrovni 7,5 – 9 mil. USD. Spoločnosť, ktorá vlastní flotilu viac ako 2 000 nákladných vozidiel objednala 50 kamiónov Semi Tesla. Záloha na ťahač sa zvýšila z pôvodných 5 000 UDS na 20 000 USD. Špeciálna edícia bude stáť 200 000 USD, ktorej záloha bude predstavovať plnú sumu.
Okrem automobilky Tesla sa do vývoja pustili aj nemecký automobilový koncern Daimler, ktorý predstavil svoju novú značku E-FUSO, ktorej úlohou bude špecializovanie sa na vývoj a výrobu elektrických nákladných vozidiel. Elektrický motor v kamióne plánuje aj Renault, Volvo, MAN.