temps.sk » Čo prezrádza farba dymu z výfuku?

Čo prezrádza farba dymu z výfuku?

Emisná kontrola je strašiakom mnohých vlastníkov motorových vozidiel. V akom stave je vaše vozidlo po emisnej stránke môžete zistiť aj na základe farby dymu, ktorý vychádza z výfukového systému. Pri emisných kontrolách treba dávať pozor aj na tesnosť systému, ktorá býva tiež veľkým problémom. Čo prezrádzajú jednotlivé farby výfukových plynov?

Európska Únia klade dôraz na emisné normy z toho dôvodu, že negatívne ovplyvňujú životné prostredie a hlavne zdravie človeka. Za nebezpečné sa považujú najmä emisie s dieselových motorov, pretože obsahujú pevné častice, ktoré sú rakovinotvorné.

Biely dym

Tu rozlišujeme dve situácie. Biely dym produkovaný „za studena“ , čo znamená, že motor nemá prevádzkovú teplotu a z výfukového systému ide vodná para, ktorá vzniká prirodzene vplyvom nízkych vonkajších teplôt. Tento jav je pri starších autách úplne bežný, ale môžete sa s ním stretnúť aj pri novších autách. Táto situácia nastáva najmä po naštartovaní vozidla, ktoré dlhšie stálo. Ak sa po zohriatí motora na prevádzkovú teplotu tento dym stratí, môžeme povedať, že je všetko v poriadku a ide o bežný jav.

Čo sa deje ak biely dym zotrváva aj po zohriatí motora, dlhšej jazde a vyššej vonkajšej teplote? V tomto prípade môže ísť o príznaky, kedy sa do spaľovacieho priestoru dostáva pravdepodobne chladiaca kvapalina.

Ako sa môže chladiaca kvapalina dostávať do spaľovacieho priestoru?

Ak sa dostáva do systému kvapalina,  môže ísť o viacero príčin. Najčastejším problémom je poškodenie tesnenia pod hlavou valcov. Preto je potrebné pri výmene rozvodov nezanedbať tento úkon, a tesnenie preventívne vymeniť. Odporúčaná výmena je  presne stanovená výrobcom, avšak približný interval je okolo 100 000 km. Pri výmene rozvodov nezabudnite ani na výmenu vodnej pumpy.

Druhá a finančne náročnejšia príčina môže byť prasknutá hlava valcov alebo bloku motora. Prasklinou alebo poškodeným tesnením sa dostáva kvapalina do priestoru valcov, kde dochádza ku jej „spaľovaniu“ a preto je možné vidieť z výfukového systému biely dym.

Ak teda uvidíte biely dym a nebudete si istý o ktorí prípad , môžete si všímať aj ďalšie príznaky, ktoré s bielym dymom súvisia.

Ak ide o vážnejší problém, môžete si všimnúť, že v nádobke na chladiacu kvapalinu, kvapalina ubúda.

Ďalším ukazovateľom je emulzia nachádzajúca sa zo spodnej strany viečka, na dolievanie oleja, ktoré sa nachádza na veku hlavy valcov. Táto emulzia je bielej farby a môže vzniknúť aj tým, že sa vozidlo jazdí na krátke trasy úspornou jazdou.

Modrý / šedo-modrý dym

Spomínaná farba dymu signalizuje, že sa v priestore valcov spaľuje okrem zmesi paliva aj samotný motorový olej. Najčastejšou príčinou sú opotrebované mechanické časti motora, ako sú piesne krúžky, guferá ventilov, ovalita v priestore valca, atď.

V prípade motorov vybavených turbom, môže ísť o opotrebovanie ložísk alebo poškodené tesnenie.

Čierny dym

Ten sa najčastejšie vyskytuje v súvislosti s dieselovými motormi, avšak je možné ho vidieť aj pri vznetových motoroch.  V oboch prípadoch nastáva situácia, kedy sa v priestore motora spaľuje príliš bohatá zmes. To znamená, že do valcov sa dostáva viac paliva a menej vzduchu, ako je predpísané.

Čierny dym je v podstate neprehliadnuteľný, stačí že vozidlo  s bohatou zmesou pred vami pridá  a kúdol dymu je na svete. Najmä pri starších dieselových autách sa dalo naftové čerpadlo doma nastaviť, preto si mnoho ľudí v domnienke zvýšenia výkonu motora, zvýšilo pravdepodobne len dymivosť vozidla.

Ak spozorujete čierny dym z výfukového systému, z vášho vozidla je teda možné, že nastal problém s vysokotlakovým čerpadlom paliva, váhy vzduchu alebo sú poškodené vstrekovače paliva. Niekedy sa môže stať, že vstreky nie sú mechanicky poškodené, ale sú zanesené špinou. Preto v prípade, že diagnostika hlási, že má vozidlo problém so vstrekmi, treba ich skúsiť dať najprv vyčistiť.

Pri  zážihových (benzínových) vozidlách, ktoré produkujú čierny dym môže ísť o poškodenie lambda sondy, taktiež vadné vstrekovače alebo nadmerne zanesený vzduchový filter.