temps.sk » Zastaví sa predaj dieselových motorov do roku 2021?

Zastaví sa predaj dieselových motorov do roku 2021?

Spoločnosť FCA (Fiat Chrysler Automobiles) bola často kritizovaná za to, že neinvestuje do elektrifikácie vozidiel. Možno aj to bol jeden z dôvodov, prečo oznámila svoj biznis plán, ktorý jasne hovorí, že do roku 2021 by sa mala zastaviť výroba a predaj osobných dieselových modelov a do roku 2022 ich nahradiť elektrickými a hybridnými vozidlami.

Najväčšia motivácia pre spoločnosť FCA prejsť na elektrické vozidlá je tá, že emisné a regulačné normy sú čoraz prísnejšie a je čoraz ťažšie prispôsobovať vznetové motory týmto normám. Bude však veľmi ťažké nájsť rovnováhu medzi výrobou a dopytom po elektrických vozidlách. Mnoho záujemcov o čisto elektrické vozidlo odradí najmä jeho vysoká cena, aj keď sa na nákup takéhoto vozidla udeľujú rôzne dotácie alebo úľavy. Výška dotácie a podmienky na nákup elektrického vozidla sa v rôznych krajinách líšia. Na Slovensku sa jedná o dotáciu vo výške 5000€ na elektrické vozidlo alebo 3000€  na plug-in hybrid. Jednou z  podmienok je, že toto vozidlo musí byť kupované ako nové, nie z druhej ruky.

Ak by ste mali záujem o kúpu elektrického vozidla od značky Tesla, s dotáciou nepochodíte. Predajca musí mať na Slovensku oficiálne zastúpenie, ktoré je autorizované ministerstvom dopravy. Ďalšia podmienka je, že vozidlo musíte mať registrované minimálne dva roky.

Aj keď pod spoločnosť FCA patria značky ako je Fiat, Lancia, Fiat professional, Ram, Chrysler, Abarth, Dodge či Mipar, tento odvážny plán sa týka len značiek Alfa Romeo, Jeep či Maserati.

V pláne je tiež obsiahnutá investícia vo výške 9 miliárd € do elektrických pohonných jednotiek, ktoré by sa mali rozdeliť do 4 skupín a to City Car, Mainstream, Performance a Premium.

Maserati

Jednoznačne najzaujímavejší návrh v rámci elektrifikácie so sebou prináša značka Maserati. Možno si spomínate na koncept Alfieri z roku 2014, no ak nie nevadí, radi vám ho pripomenieme.  Maserati Alfieri zohráva v uvedenom biznis pláne kľúčovú úlohu.

Vyrábať by sa mal v dvoch verziách a to v podobe hybridu, ktorý by mal byť na trhu už v roku 2020 a vo verzií elektromobilu, ktorej by sme sa mali dočkať o rok neskôr.

 

Koncept Alfieri sa konečne dostane do výroby a mal by byť pripravený k predaju spolu s blížiacou sa druhou generáciou Tesla Roadster. Elektrická verzia bude vybavená elektrickým hnacím mechanizmom, ktorý by sa mal skladať až z troch motorov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by malo trvať približne 2 sekundy a mal by dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h. Oproti modelu so spaľovacím motorom by mal mať elektrický Alfieri vyššiu hmotnosť len o 175 kilogramov.  Predávať sa bude vo verzii kupé alebo kabriolet.

Celkový plán pre Maserati je do roku 2022 uviesť na trh až 8 plug-in hybridných vozidiel a 4 čisto elektrické modely.

Jeep

U značky Jeep sa môžeme dočkať 10 plug-in hybridov a 4 elektrických vozidiel vybavených batériami. Predstava je taká, že každý model so spaľovacím motorom, ktorý automobilka bude vyrábať do roku 2021, bude ponúkaný aj vo verzií hybrid alebo elektromobil.

Novinkou od automobilky má byť nový Sub-Renegrade crossover, Cherokee ,Grand Cherokee, Wagoneer a Grand Wagoneer.  Štyroch nových elektrických vozidiel značky Jeep sa zatiaľ dočká len čínsky trh. V Európe môžeme očakávať príchod 8 hybridov vo verzií plug-in a 5 hybridov vo verzií mild-hybrid.

Alfa Romeo

Podľa plánu by mala automobilka Alfa Romeo  do piatich rokov ponúknuť na trhu „len“ 6 plug-in hybridných vozidiel. Jedným z nich by mal byť model Gran Turismo Veloce, 4- miestne GT-kupé so 600 konskými silami. Nabíjateľné vozidlo s dokonalým rozložením hmotnosti (50:50) a vektorizáciou krútiaceho momentu by mohlo pomôcť spoločnosti obnoviť jej slávu. Znovuzrodenie automobilky Alfa Romeo sa podarilo zatiaľ vďaka modelom Stelvio a Giulia.

Okrem GTV plánuje aj hybridný superšport s názvom 8C, ktorý bude poháňaný motorom s výkonom 700 koní. Vozidlo bude vybavené dvojitým preplňovaným motorom umiestneným za priestorom pre cestujúcich a elektrickým motorom, ktorý sa bude nachádzať nad prednou nápravou

Benzínovej verzií 8c sa venovala aj relácia Top Gear. Ako tento model zhodnotil Jeremy Clarkson si môžete pozrieť vo videu nižšie. Jedná sa však o 8c predávaný v roku 2009/2010, takže sa jedná o staršieho brata nového budúceho superšportu.

Ak by ste si chceli v súčasnosti kúpiť ojazdený model 8c Spider, vyrábaný v roku 2009/2010 so 600 konskými silami a poloautomatickou prevodovkou či benzínovým motorom, bude vás stáť približne 250 000€. Na malého, rýchleho a dokonalo prepracovaného taliana, za ktorým sa každý otočí, je to celkom dobrá cena. Zaujímavé však je, že kúpiť ho môžete najskôr v Nemecku, kde bolo dodávané v počte 100 ks, zatiaľ čo na slovenský či český trh boli vyčlenené len 3 kusy s cenou cca 5,5 mil. českých korún.

Vo vyjadreniach spoločnosti FCA chýbajú informácie o značkách Fiat, Chrysler, Dodge či Lancia. Ako, kedy a či vôbec tieto značky budú prechádzať na elektrický a hybridný pohon je otázkou budúcnosti. Otázne je či sa vôbec spoločnosť dostane ku tomu, aby zastavila predaj a výrobu dieselových motorov v osobných autách a dosiahla tak svoj cieľ prejsť na hybridné a elektrické pohony. Keď sa pozrieme spätne na posledný päť ročný plán spoločnosti FCA, splnila sa im cca polovica plánov. Niektoré produkty sa nielenže nedostali na trh v plánovanom čase, ale nedostavili sa na trh vôbec.